Pages

  • RSS

Monday, April 14, 2008

Kullu nafsin zaiqatul maut..

"Setiap yg hidup pasti akan merasai mati"

Begitulah firman Allah dlm kalamnya yg maha agung..

'Innalillahiwainnailahiraji'un'..bibirku tetap mnyebut kalimah agung itu walau akal waras masih samar2.. Mimpikah?? Atau aku berada di dunia fantasi?? Jangan2 ini semua benar2 terjadi..!! Aku bagai x percaya setelah mendapat sms itu.. Sms dari sahabatku, Nadrah. Menyatakan bahawa wira komander PLKN MSHC kump 1 siri 5 telah kembali ke rahmatullah kerana terlibat dlm kemalangan jln raya di sg. buloh. Namun, setelah beberapa sms lagi msk ke talian handphone ku memberitakan perkara yg sama, sedarlah aku bahawa aku di dunia realiti.

Berita ini benar2 memberi keinsafan kepada diriku dan juga sahabat2ku bahawa maut itu boleh datang bila2 masa sahaja tanpa mengira muda atau tua. Maut itu akan datang jua akhirnya. Cuma kita tidak tahu bila giliran kita. Adakah ketika sedang ber'ibadah?? Kalau begitu, Alhamdulillah.. Tapi, kalaulah ketika itu kita sedang leka dan lalai dari mengingati ALLAH.. aaahh.. Na'uzubillhiminzalik.. x mahu aku memikirkannya. Yg paling penting, kita kena sentiasa bersedia utk menghadapinya. Bersedia dgn amalan2 yg mendatangkan pahala. Hindarkan diri daripada maksiat2 dosa. Banyak2 bertaubat menyesali dosa2 lalu..

Sahabat, di sini ana ingin mengulangi apa yg ana dgr daripada ta'lim terakhir di MSHC.. Bersama-sama kita ambil pengajaran daripadanya..

"klu kita x berpeluang lagi jumpa di dunia..
berusahalah untuk bertemu di akhirat..
in the paradise with ALLAH's blessings..
Insyaallah.."

0 comments: