Pages

  • RSS

Saturday, November 1, 2008

Bebaskan Dirimu..!!

Assalamualaikum w.b.t.

Sudah lama blog ini tidak diupdate kan?? Sebelum ini, penulis menghadapi imtihan pertamanya untuk semester pertama di Jordan. Insyaallah, penulis sudah berusaha yang terbaik dan Insyaallah, keputusannya juga Allah bagi yang terbaik..

Ok, kita pergi kepada tajuk utama kita pada kali ini. 'BEBAS' Apa yang muncul di fikiran anda apabila membaca perkataan ini?? Bebas dari apa?? Bebas dari peperiksaan?? Hurmm kehidupan sebagai seorang pelajar tidak akan lari dari perkataan peperiksaan. Mungkin bebas sebentar atau dalam kata lain, 'rehat sekejap'. Ya, itu lebih tepat mungkin. Habis, bebas dari apa?? Bebas dari penjajahan? Yup..!! Kebebasan dari aspek ini amatlah penting. Alhamdulillah, Malaysia sudah menikmati kebebasan dari penjajahan secara fizikal selama 51 tahun. Tapi, tidak dari segi penjajahan mental. Masih dan makin berleluasa. Tapi, bukan itu yang ingin kutulis hari ini. Hurmm bebas dari apa ya??

'Geramnyaaa...!!!'
'Apsal ko nak geram?? Dia bukan buat ape pon kat ko..'
'Yelaa.. Eisyh.. Hurrmm entahlaa..'
'Apa yang sebabkan ko geram kat dia? ha? Cuba cakap..'
'Erkk..'
'Hurrmm aku tau.. ko.. jealous kan??'
'Erkk.. aku jealous?? Ye ke?? Kalau tak jealous, sebab apa lagi? Hurmm.. '
'Dah laa.. tu kan rezeki dia. Rilexlaa.. Cool.. Jangan macam nie. Allah dah bagi yang terbaik untukmu. Lagipun, ko tak rasa ke yang kalau ko biar aku macam nie, aku lagi sakit dan rimas..Dah, bebaskan aku dari belenggu amarahmu. Biar tenang segala-galanya.. Insyaallah..'
-Gelodak hati seorang insan-

Ya Allah ampunkanlah kami dan saudara2 kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah kau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap org2 yang beriman. Sesungguhnya Engkau maha melimpahkan belas kasihan dan rahmat. Ameen..

Wassalam..

0 comments: