Pages

  • RSS

Saturday, June 18, 2011

Tetamu Jemputan DIA 2~ [Makkah]


Bismillah..

11 Jun 2011

Marwah


Tempat sa3i dari luar


Tempat sa3i bahagian dalam. [Tidak termasuk sebagai bahagian masjid]


Bahagian luar Masjid


Bab Ra2ees


Lori Bawa bekas zam-zam


Err.. Tapi ada juga orang merokok. Cuma tak ramai.


Istana Raja Sa3udi bersebelahan Masjid


Don't have to have caption i think. =)

Hari melawat keliling Makkah. At least dapat la juga bernafas dari terperuk dalam bilik hotel atau kadang-kadang lepak tempat sa3i cuba hafal 10 muka al-Baqarah tugasan Ustazah kelas ngaji,[memang payah nak mula ingat surah baru. Tapi nak jaga lagi payah. Hafal muka lain muka depan tunggang terbalik. Kena ulang balik. Fuh!] tunggu Ummi habis solat untuk teman pergi shopping.

1. Muzium

Nama muzium itu


Replika telaga zam-zam


Tempat hajarul aswad

Ada kelambu kaabah yang bahagian dalam berwarna hijau dan bahagian luar berwarna hitam.
Terdapat juga replika hijr aswad, telaga zam-zam dan hijr Ismail serta bermacam-macam lagi.

2. Ladang Unta

Unta-unta comel tapi busuk.


Pak Cik Badwi bersama susu untanya

Turun bas, bau semacam menusuk rongga hidung. Aii macam tak biasa pulak. Kata duduk Jordaaan.. =_=" Try rasa susu unta. Erk! Telan dengan terpaksa. Ermm.. macam tekak tak dapat terima.

3. Masjid Hudaibiyah


Mereka miqat ihram di sini untuk umrah kali ke berapa entah.
Terdapat dua perisitiwa penting di sini.
-Bai3aturridhwan.
-Perjanjian Hudaibiyah.
Ha. Ingat lagi tak silibus sekolah rendah dulu? Malas nak taip, Nak tau search. Hehe..

13 Jun 2011
Lawatan kawasan Mekkah lagi.

1. Jabal Thur aka Gua Thur.

Bajet nak pegang bukit tu. Tapi tangan menggigil-gigil. Tak dapat-dapat. =_="

Berkait dengan perisitiwa Hijrah Nabi s.a.w. ke Madinah bersama Abu Bakar r.a. Rujuk: At-
Taubah:40.
Memang tinggi habis lah jabal tu. Dan tak dapat bayang macamana Asma' bt. Abu Bakar r.a. yang diriwayatkan ketika itu mengandung 4 @ 7 bulan boleh panjat redah bukit itu untuk membekalkan makanan selama 3 hari berturut. Dan ketika itu Nabi s.a.w. berumur 53 tahun. Betapa kuat tenaga kudrat yang Allah beri kepada Nabi s.a.w. dan sahabat Hijrahnya. Sebab itu Allah turunkan ayat di atas yang bermaksud:-

Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah pun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

2. Arafat dan Jabal Rahmah

Jabal Rahmah


Tiang putih di puncak Jabal Rahmah


Dataran bawah pandangan dari puncak

Jabal Rahmah. Tempat di mana Adam bertemu Hawanya. Tempat di mana Nabi s.a.w. memberi khutbah terakhir kepada para sahabatnya yang tercinta. Semua kisah cinta. Namun ramai tertumpu pada yang pertama. Entah apa tarikan magnet yang ada. Sehingga menconteng-conteng tiang di puncak dengan nama-nama. Hitam pekat tanda vandalisme.

Dan saya, mahu tinggalkan tanda cinta buat sahabat saya. Tapi tidak mahu melakukan perkara yang sama. Tidak unik orang kata. Cepat-cepat kertas dari buku nota dikoyak. Dilipat membentuk 'love' dan ditinggalkan dicelah puncak gunung. Entah ada lagi atau tidak. Entah bertemu atau tidak dengan sahabat saya. Tawakkal.


3. Muzdalifah


4. Mina


5. Masjid Ja3ranah
Sebagai miqat mereka yang mahu melaksanakan umrah. Dikatakan ini adalah miqat haji terbaik kerana Nabi s.a.w. berihram di sini.

6. Jabal Nuur aka Jabal Hira'

Ni je gambar yang sempat snap. =_="

Di sini Nabi s.a.w. berkhalwat menyendiri untuk diberi kekuatan menghadapi kekotoran jahiliyah di seklilingnya.

"Iqra." Wahyu pertama daripada surah al-3alaq yang diturunkan Allah melalui Jibril kepada Nabi s.a.w. menggeletarkan Nabi s.a.w. Berlari pulang meminta Khadijah menyelimutinya. Turun pula wahyu dari surah al-Muzammil dan kemudiannya Al-Mudathir meminta Nabi bangun menyampaikan dakwah.

__________________________________________________________________

Dan pada hari ini, Al7amdulillah 3x Allah beri peluang untuk melaksanakan umrah buat kali pertama dan terakhir untuk kali ini seterusnya bertahalul membebaskan diri daripada ihram. DIA mahu mengajar erti menghargai. Ya. Hargai peluang dan ruang ibadah yang diberi.

Moga diterima satu-satunya umrah yang sempat dilasanakan. Sempat bersolat di Hijr Ismail. Berasak juga macam di Raudhah. Cuma kali ini lelaki dan perempuan berasak bersama. Perlu tabah ye untuk memelihara wudhuk. Terutama lelaki yang memakai ihram. Dan dari situ saya akui umrah memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Apalagi haji kan?

bersambung..

p/s: Mengenai uzur syar3i ketika melaksanakan umrah atau haji perlu diketahui oleh semua sama ada lelaki atau perempuan. Kenapa? Perempuan memang wajib tahulah kan. Lelaki? Kerana anda mungkin bakal menjadi tempat rujuk adik, kakak, isteri, ibu dan sebagainya.

Menjadi syarat untuk masuk ke kota Makkah untuk berniat ihram walaupun dalam keadaan mamnu3. Tetapi tidak boleh melakukan tawaf selagi tidak suci. Maka, yg berkenaan akan berada dalam ihram dan wajib menjaga batas-batas ihram selagi tidak dapat menunaikan umrah. Jika sehingga pulang masih tidak suci, maka dam wajib dibayar.

4 comments:

Anonymous said...

Saya naik jabal Nur waktu malam.

ya Allah, tak terkata view dari atas.

memang bukan kali terakhir la saya naik tu.



oh baru tau, khutbah terakhir pun kat jabal rahmah.

nima said...

Ok. jeles dapat panjat.
Rasa macam kalau boleh nak panjat semua bukit yang Nabi s.a.w. panjat.

Yup. Khutbah Nabi yg terakhir di situ. Dan ketika itu Allah turunkan wahyu terakhir dari surah maidah ayat 3.

INTAN said...

lambang cinta itu..

semoga tak diterbangkan angin..
semoga kekal di situ..

insyaAllah intan cari..
semoga berjumpa lah~!

nima said...

ensyaallah, klu jumpa, blh simpan dlm diary (err.. ada ke? keh3)

klu diterbangkan angin
moga sahaja angin membawa
khabar ukhuwwah kita
hingga ke syurga~

^^"