Pages

  • RSS

Monday, March 9, 2009

Pusing2 Jordan 3

31 Jan 2009

Makam Nabi Yusha' b. Nun a.s.

mendgr dgn khusyuk di makam Nabi Yusha' a.s.


telaga yg terdapat di kawasan luar makam..


bahagian luar makam..

"Berkata Musa kpd anak muridnya.." (Al-Kahfi:60)
-menurut ahli tafsir, anak murid Nabi Musa yg disebut dlm firmannya di atas ialah Nabi Yusha' b. Nun.
-nama sebenar: Yusha' b. Nun b. Afraim b. Yusuf b. Yaaqub b. Ishaq b. Ibrahim.
-menurut ahli kitab baginda merupakan sepupu kpd Nabi Hud
-namanya jelas tercatat dlm kitab Taurat
-makam tersebut dikatakan sebagai tapak rumah baginda

Makam Nabi Syu'ib
makam Nabi Syu'ib a.s.

-diutuskan kpd kaum madyan
-Madyan=nama salah seorang putera Nabi Ibrahim. Kemudian menjadi satu kabilah
-mereka menyembah Aikah=kawasan padang pasir yg ditumbuhi beberapa pohon dan tanaman
-nama sebenar: Syu'ib b. Mikyal b. Yasjar b. Madyan b. Ibrahim Al-Kholil

-digelar sebagai khatib para rasul oleh ahli tafsir kerana mahir berpidato
"dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dan jgnlah kamu kurangkan bagi manusia brg2 takaran dan timbangannya dan jgn kamu berbuat kerosakan di muka bumi sesudah Tuhan memperbaikinya. Yg demikian itu lebih baik jika betul2 kamu org2 yg beriman. dan jgnlah kamu duduk di tiap2 jln dgn menakut2kan dan menghalangi org2 yg beriman dgn jalan Allah.." (Al-A'raf:85-86)
"kemudian mereka ditimpa gempa, maka jadilah mereka mayat2 yg bergelimpangan di dlm rumah2 mereka.." (Al-A'raf:91)
-bala kpd kaum Madyan: Udara menjadi panas dan terik matahari pada hari itu amat membakar kulit dan mnegeringkan kerongkong sehingga mereka amat2 dahaga. Seterusnya disusuli dgn percikan api drpd awan dan dentuman guruh petir dgn ledakan yg dahsyat, sementara bumi bergoncang dgn kerasnya.
-berlaku di Wadi Syu'ib. Namun ada pendapat lain mengatakan ianya berlaku di persisisran Laut Merah di negeri Madyan sendiri.
"Hai kaumku , jgnlah hendaknya pertentangan antara aku (dgn kamu) menyebabkan kamu menjadi jahat sehingga kamu ditimpa azab seperti yg menimpa kaum Nuh/kaum Hud/kaum Saleh, sedang kaum Luth tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu.." (Hud:11)

Tugu Peperangan Karamah, Shounah Janubiah

tugu karamah

-1968-berlaku peperangan di antara rakyat Palestin dan Israel
-tentera Jordan campurtangan
-tentera Israel berundur di bawah arahan dan kuasa tentera Jordan
-rakyat Palestin mengenangkan peristiwa tersebut sebagai tanda kemenangan dari penguduran Israel
-tentera Israel menganggap kemenangan di pihak mereka dgn alasan jumlah tentera Palestin yg terkorban lebih banyak drpd tentera Israel.

Laut Mati - kawasan terendah dunia
laut mati

-telah berlaku kekalahan bangsa Rum di utara Laut Mati (kawasan Scythopolis hingga ke Pella)
-ditewaskan oleh kaum Majusi yg menyembah api dan berhala

-kaum Musyrikin menyambutnya dgn penuh kegembiraan manakala Muslimin berdukacita.

-telah berlakunya kejadian bala kpd kaum Nabi Luth a.s.

-Nabi Luth=anak saudara Nabi Ibrahim
-kaum tersebut dibinasakan oleh Allah disebabkan melakukan perbuatan terkutuk iaitu homoseks ~uh! sekarang ramai yg jadi pengikut kaum Nabi Luth.. Ya Allah, lindungilah kami dari perbuatan terkutuk itu..~
"dan (kami juga mengutuskan) Luth (kpd kaumnya). (Ingatlah) tatkala dia berkata kpd kaumnya: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu? yg belum pernah dilakukan oleh seorang pun (di dunia ini) sebelum kamu. Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki utk melepaskan nafsumu (kpd mereka), bukan kpd wanita, malah kamu ini kaum yg melampaui batas.."" (Al-A'raf:80-81)
-setelah dakwah baginda x berhasil, maka berdoalah baginda supaya ditimpakan bencana
terhadap kaumnya yg sudah melampaui batas.
"maka tatkala datang azab kami, kami jadikan negeri kaum Luth itu di atas ke bawah, dan kami hujani mereka dgn batu dari tanah yg membakar dgn bertubi-tubi.." (Hud:82)

-antara bahan Laut Mati: al-Khor-diguna utk mengawet mayat2 fir'aun Mesir


first time naik unta uh..!! hakhak.. ^_~

Jabal Siyagha, tempat persinggahan Nabi Musa a.s. (Mount Nebo)

mount nebo yg kini menjadi tempat suci org2 Kristian.. ciss..

-merupakan persinggahan Nabi Musa a.s. di dlm perjalanan ke tanah Palestin
-kini menjadi tempat suci bagi agama Kristian.

antara yg menarik perhatianku.. hehe..

siapa kenal lambang nih?? angkat tangan..!!

to be continued.. (bile nak abis entah.. haha.. neway ada 2 hari lagi.. Insyaallah akan disiapkan.. sorry tangguh2.. coz sekarang makin busy dgn exams + subjek2 yg lbey tough dari first sem.. doakan..!!)

4 comments:

senikehidupan said...

Saya kenal lambang tu.. lambang medik kan?? Hehe.. mak pernah cakap dulu..

Nak tanya sikit..

Kenapa makam tu panjang sangat?? memang zaman dulu orang panjang ke??

nima said...

haa.. pandai2..bagus2..
namanya klu x silap laa..
Hippocratic Oath Symbol..

yg makam Nabi Yusha' a.s. tu, mmg panjang coz org dulu2 mmg tinggi..
diriwayatkan bahawa ketinggian Nabi Adam a.s. adalah sebanyak 60 hasta.. makin lama generasi kini makin rendah.. x tau la sebab apa.. Wallahu'alam..

Anonymous said...

Dan, hang memang rendah gila kan? Huhu

nima said...

to anonymous:-

erk..
hurmm..
rendah pun rendah laa..
(tapi x dela rendah sgt..heh..ok2 je rasanya..)
Alhamdulillah..
pasti ada sesuatu di sebalik kejadianNYA..
Apa hak kita sebagai hamba nak merendah2kan sesama hamba2NYA..
Betul x??

Sama2 kembali menginsafi kejadian diri..

Dan ingatlah,
org yg paling tinggi darjatnya adalah org yg paling bertaqwa di sisi Allah..