"Ya sobaya.."
*Erkk..Berhenti berjalan dan toleh ke depan*
"I'm sorry. But you're too late. See you tomorrow.."
*buat muka cool.. and then, keluar..*
'aaaaahhhhhh... apsal aku tak dapat tangkap signs yang syabab2 arab tu bagi. Adooii... Dengar je kot dehem2 tuu.. huuuu.. tak boleh masuk lecture langsung. huuu.. hmmm.. nak merayau mana nih....??'
Uhuh..!! Dah la sebelum tu kena halau dengan mak cik bersih tandas. Masa tu pukul 1.10. Kelas pukul 1.15. Mak cik tu nak bersih tandas masa tu juga.. Masuk2 kelas kena halau lagi. Memang hari kena halau la. Huhu..
Masa keluar, muka cool.. dalam hati.. T_T.. Malu kooottt.. Bergenang dah..
Oh, Dr. Rashid.. Terasa malas nak masuk kelas bila terbayang balik. But bila fikir2, siapa yang rugi? Baik masuk. Tak payah simpan lama2. Nak emo, emo masa tu je. Jangan emo lama2.. Nanti jadi chronic tumour. Huhu..
Tak pelah.. Lagipun, rupa-rupanya ramai lagi sebelum tu yang kena halau dengan lagi teruk. Relax2.. Ada something yang Allah susun tu..
Quote from Irfan Khairi:-
"Allah swt works in mysterious ways. Satu hari, kita akan diuji dengan pelbagai ujian yang amat berat, satu hari lagi boleh memberi ganjaran yang berlipat kali ganda. Janji, kita kena sentiasa sabar & redha… pasti hikmahnya akan diberikan! For sure… guaranteed!"
Moga esok lebih baik. Ensyaallah~
p/s: sobaya = teenage girl -it's an Arabic word.
Tuesday, November 30, 2010
Friday, November 5, 2010
Lemba..
Bismillah..
"Long.. nah.."
"Apa nie?"
"Cuba rasa..."
"Boleh makan ke?"
"Laaa.. pasai pa tak boleh makan pulaakk.."
*makan takut-takut*
"Rasa apa?"
"Manis yang pelik.."
"Hehe.. Cuba pi minum ayaq.."
"Kenapa?"
"Pi la minum...."
*pergi dapur ambil air dan minum sambil berkerut*
Tahu kenapa? Sebab pelik. Buah yang ayah saya beri untuk dirasa dah tak ada dalam mulut. Tapi.. rasa manis dia still ada di lidah. Malah makin manis. Makin rasa mahu minum air. Air kosong itu rasa seperti ditambah gula. Padahal air biasa.
"Nama apa buah nie, abah?"
"Buah lemba..."
Saya rasa buah lemba ini sangat menarik. It's sooo interesting.. Bak kata Dr. Ziyad Nasir dalam lectures Microb + Immune.
Kalau difikirkan, buah lemba ini tak ada lah popular mana. Bukan tak popular mana. Memang tak ramai orang kenal. Tapi sekali orang diperkenalkan dengan buah ini dan rasa kemanisan air yang disebabkan oleh buah itu, memang ensyaallah orang tak akan lupa kewujudan dia.
"Buah ni untuk orang yang ada high blood pressure.."
"Ohh.. "
*sambil cuba ingat-ingat apa ubat untuk orang yg sakit darah tinggi yang dah belajar dalam cardiovascular system.*
p/s 1: Jom maniskan orang sekeliling dengan apa yang kita mampu macam buah lemba. ^_^
p/s 2: Doakan ikhlas menjadi milik kita dalam setiap apa yang kita lakukan.
p/s 3: Moga Allah jauhkan kita drpd sifat dengki dan iri hati terhadap kawan-kawan di mana jika dengki dan iri itu diterjemah dalam bentuk perbuatan.. akan musnah satu ikatan. Biarlah jika iri itu wujud, kita saling mahu bersaing bersama dan saling melengkapi. Bukan saling memusnahkan. Ameen..
p/s 4: Doakan keselamatan Irbed yang makin meruncing. Oh rindukan Irbed yang dahulu. Aman. Moga Allah beri kesempatan merasai nikmat aman itu lagi.
"Long.. nah.."
"Apa nie?"
"Cuba rasa..."
"Boleh makan ke?"
"Laaa.. pasai pa tak boleh makan pulaakk.."
*makan takut-takut*
"Rasa apa?"
"Manis yang pelik.."
"Hehe.. Cuba pi minum ayaq.."
"Kenapa?"
"Pi la minum...."
*pergi dapur ambil air dan minum sambil berkerut*
Tahu kenapa? Sebab pelik. Buah yang ayah saya beri untuk dirasa dah tak ada dalam mulut. Tapi.. rasa manis dia still ada di lidah. Malah makin manis. Makin rasa mahu minum air. Air kosong itu rasa seperti ditambah gula. Padahal air biasa.
"Nama apa buah nie, abah?"
"Buah lemba..."
Saya rasa buah lemba ini sangat menarik. It's sooo interesting.. Bak kata Dr. Ziyad Nasir dalam lectures Microb + Immune.
Kalau difikirkan, buah lemba ini tak ada lah popular mana. Bukan tak popular mana. Memang tak ramai orang kenal. Tapi sekali orang diperkenalkan dengan buah ini dan rasa kemanisan air yang disebabkan oleh buah itu, memang ensyaallah orang tak akan lupa kewujudan dia.
"Buah ni untuk orang yang ada high blood pressure.."
"Ohh.. "
*sambil cuba ingat-ingat apa ubat untuk orang yg sakit darah tinggi yang dah belajar dalam cardiovascular system.*
p/s 1: Jom maniskan orang sekeliling dengan apa yang kita mampu macam buah lemba. ^_^
p/s 2: Doakan ikhlas menjadi milik kita dalam setiap apa yang kita lakukan.
p/s 3: Moga Allah jauhkan kita drpd sifat dengki dan iri hati terhadap kawan-kawan di mana jika dengki dan iri itu diterjemah dalam bentuk perbuatan.. akan musnah satu ikatan. Biarlah jika iri itu wujud, kita saling mahu bersaing bersama dan saling melengkapi. Bukan saling memusnahkan. Ameen..
p/s 4: Doakan keselamatan Irbed yang makin meruncing. Oh rindukan Irbed yang dahulu. Aman. Moga Allah beri kesempatan merasai nikmat aman itu lagi.
Thursday, October 28, 2010
Sinis~
sinis..
kadang ia perlu
tapi bukan selalu
gunakan ia pada tempat
bukan tiap saat
utamakan sikap hormat
pada tiap pendapat
kelak pendapat darimu
tak ditolak melulu
bukan mahu menuding jari
hanya sebagai muhasabah diri
PEACE!! ^_^Y
May Allah bless~
p/s 1: seronok jugak rupanya tulis pendek-pendek macam nie. c(=
p/s 2: sedang menyelusuri kisah Umar Abdul Aziz.
p/s 3: bakal menyelusuri kisah sistem pencernaan. =_="
kadang ia perlu
tapi bukan selalu
gunakan ia pada tempat
bukan tiap saat
utamakan sikap hormat
pada tiap pendapat
kelak pendapat darimu
tak ditolak melulu
bukan mahu menuding jari
hanya sebagai muhasabah diri
PEACE!! ^_^Y
May Allah bless~
p/s 1: seronok jugak rupanya tulis pendek-pendek macam nie. c(=
p/s 2: sedang menyelusuri kisah Umar Abdul Aziz.
p/s 3: bakal menyelusuri kisah sistem pencernaan. =_="
Monday, October 25, 2010
Tipu~
Bismillah~
Tipu kalau cakap tak penat.
Tipu kalau cakap tak takut.
Tipu kalau cakap tak sakit.
Tipu kalau cakap tak gelabah.
Cuma..
Semua tu.. hilang bila kita letak harapan dan pergantungan kepada Allah setelah berusaha semampu mungkin.
so.. SMILE even though it's fake coz there is a quote says "Fake it fake it till you make it!!"
Remember, HE will always be with us. Juz have faith in HIM.
^_^
p/s: GIS + others. doakan.
p/s: sejak bila tah tiba-tiba tulis something yang motivated camnie. =_="
Tipu kalau cakap tak penat.
Tipu kalau cakap tak takut.
Tipu kalau cakap tak sakit.
Tipu kalau cakap tak gelabah.
Cuma..
Semua tu.. hilang bila kita letak harapan dan pergantungan kepada Allah setelah berusaha semampu mungkin.
so.. SMILE even though it's fake coz there is a quote says "Fake it fake it till you make it!!"
Remember, HE will always be with us. Juz have faith in HIM.
^_^
p/s: GIS + others. doakan.
p/s: sejak bila tah tiba-tiba tulis something yang motivated camnie. =_="
Tuesday, September 7, 2010
Versus_Romanticism: A Weapon of Satan
Assalamu3aleykum wbt.
Emm dah sebulan lebih tak mengupdate blog. sebelum nie alasan exams. skrg cuti, alasan tak tau nak update apa. aiseehh.. tapi ada ke yg menjenguk blog comel lagi tersorok nie? ehehhe.. [nak muntah pi bilik air keyh.]
Cuti.. only 20 days in Malaysia. Malaysia dah jadi rumah kedua nampaknya. Rumah pertama? For sure Jordan.. Uh Urdun Awwalan!!
Err.. tetiba macam takut entry kali ini tiada isi. Maka, kalau lah macam tu.. saya telah membazirkan masa orang yang membaca. At least, i have to make sure that my post has something they can benefit. Kalau tak, kena tulis amaran supaya tak baca. Aiseehh~ Hmmm..
apekah.. apekah.. main idea x mahu datang walaupun dah berfikir lebih kurang setengah jam..
baikk.. setelah lebih kurang 1 jam 8 minit berfikir..
jom mahu cerita pasal VERSUS written by Hlovate.
Ok.. tulisan Hlovate dalam VERSUS menarik. Still, it's kinda love story. But i guaranteed you'll get something from VERSUS.
Quote above is copy pasted from VERSUS which has been summarized from Maryam: An Exemplary Muslim Woman by Harun Yahya. You can read the original one here.
Em. Bila baca perenggan ni... sangat terasa betulnya. Well, tak payah pergi jauh-jauh. Juz look at ourselves. Akan sangat mudah terkesan dengan suasana kalau tak de keluarga atau kawan-kawan yang memperingatkan..
Ok, contoh. Kita berada di tengah kawan-kawan yang semuanya ber'couple'. Kalaulah masa tu tak de siapa masa ingatkan.. emm.. alamatnya, akan terkesan jugalah walau sedikit.
Pastu.. tudung hanya dijadikan sebagai trend. Tudung pakai but still aurat yang lain nampak. Pergaulan tak dijaga.. nie kira benda normal dalam masyrakat. Uh!
And then, kalau media pulak.. contoh.. artis ni pakai macam ni macam ni.. maka akan adalah yang mengikut. Kalau yang elok fine, it's alright to be followed. But majority hmm... *grin*
'There is a subtle danger that leads people away from religion,
prevents them from submitting to God as their Lord, and ultimately
emotions; that is, according to their desires, hatreds, their susceptibility to
temptation, and their stubbornness.'
-Romanticism: Harun Yahya, pg13-
-Versus: Hlovate, pg 298-
'Emotional people, who make their loved ones the 'sole subject of their lives', who will commit every kind of unreasonable acts to be with their lover -so much as to commit suicide- have all become victims of this pernicious weapon used by satan'
-Versus: Hlovate, pg 299 [summarized from Romanticism: Harun Yahya]-
'The most disturbing aspect of this danger is that an overwhelming
number of people do not see it as a danger at all, nor do they realise either
that it is actually a state of mind completely inimical to religion. In fact,
many view it, not as a dangerous error, but rather as a virtue to be
encouraged and widely propagated.'
-Romanticism: Harun Yahya, pg 13-
-Versus: Hlovate, pg 300-
'The source of wisdom, as we said before, is a deep-seated faith
and fear of God. Those who fear God, heed His commandments and
proscriptions, become naturally possessed of this superior insight as a
blessing from God. But, though this virtue is easily acquired, very few
are endowed of wisdom. This condition, that God makes known in the
Qu'ran, saying, "Most of them do not use their reason." ( Qur'an,
5:103), arises from the fact that most people do not have the proper
faith, having left no room for the Qu'ran in their lives.'
-Romanticism: Harun Yahya, pg 58-
-Versus: Hlovate, pg 300-
Emm dah sebulan lebih tak mengupdate blog. sebelum nie alasan exams. skrg cuti, alasan tak tau nak update apa. aiseehh.. tapi ada ke yg menjenguk blog comel lagi tersorok nie? ehehhe.. [nak muntah pi bilik air keyh.]
Cuti.. only 20 days in Malaysia. Malaysia dah jadi rumah kedua nampaknya. Rumah pertama? For sure Jordan.. Uh Urdun Awwalan!!
Err.. tetiba macam takut entry kali ini tiada isi. Maka, kalau lah macam tu.. saya telah membazirkan masa orang yang membaca. At least, i have to make sure that my post has something they can benefit. Kalau tak, kena tulis amaran supaya tak baca. Aiseehh~ Hmmm..
apekah.. apekah.. main idea x mahu datang walaupun dah berfikir lebih kurang setengah jam..
baikk.. setelah lebih kurang 1 jam 8 minit berfikir..
jom mahu cerita pasal VERSUS written by Hlovate.
Ok.. tulisan Hlovate dalam VERSUS menarik. Still, it's kinda love story. But i guaranteed you'll get something from VERSUS.
__________________________________________________________
'...when looking at an unbelievable society's stereotypical ideas of woman, we notice immediately that they act according to their whims and instincts. The conditioning they receive from childhood onward about the ideal woman's character become almost their sole source of guidance. Given that the woman in their immediate environment act and speak in the same way, that woman portrayed in the films and novels display the same character, that people seem to agree on what's a woman's character should be, their character is a habitual one..'
-Versus: Hlovate, pg 327-
-Versus: Hlovate, pg 327-
Quote above is copy pasted from VERSUS which has been summarized from Maryam: An Exemplary Muslim Woman by Harun Yahya. You can read the original one here.
Em. Bila baca perenggan ni... sangat terasa betulnya. Well, tak payah pergi jauh-jauh. Juz look at ourselves. Akan sangat mudah terkesan dengan suasana kalau tak de keluarga atau kawan-kawan yang memperingatkan..
Ok, contoh. Kita berada di tengah kawan-kawan yang semuanya ber'couple'. Kalaulah masa tu tak de siapa masa ingatkan.. emm.. alamatnya, akan terkesan jugalah walau sedikit.
Pastu.. tudung hanya dijadikan sebagai trend. Tudung pakai but still aurat yang lain nampak. Pergaulan tak dijaga.. nie kira benda normal dalam masyrakat. Uh!
And then, kalau media pulak.. contoh.. artis ni pakai macam ni macam ni.. maka akan adalah yang mengikut. Kalau yang elok fine, it's alright to be followed. But majority hmm... *grin*
______________________________________________________________
'There is a subtle danger that leads people away from religion,
prevents them from submitting to God as their Lord, and ultimately
brings numerous other forms of trouble and distress upon them.
The danger is romanticism which leads
people to live, not according to their reason, but according to theirThe danger is romanticism which leads
emotions; that is, according to their desires, hatreds, their susceptibility to
temptation, and their stubbornness.'
-Romanticism: Harun Yahya, pg13-
-Versus: Hlovate, pg 298-
'Emotional people, who make their loved ones the 'sole subject of their lives', who will commit every kind of unreasonable acts to be with their lover -so much as to commit suicide- have all become victims of this pernicious weapon used by satan'
-Versus: Hlovate, pg 299 [summarized from Romanticism: Harun Yahya]-
'The most disturbing aspect of this danger is that an overwhelming
number of people do not see it as a danger at all, nor do they realise either
that it is actually a state of mind completely inimical to religion. In fact,
many view it, not as a dangerous error, but rather as a virtue to be
encouraged and widely propagated.'
-Romanticism: Harun Yahya, pg 13-
-Versus: Hlovate, pg 300-
Ok. Sekarang, semua quotes kat atas ni cakap pasal idolatrous love atau dalam bahasa mudahnya... cinta monyet.
Cuba kita lihat keliling... budaya couple.. makin lama, makin merebak. Seolah-olah ianya tak salah: oh syaitan tengah memainkan peranan kat sini. Menjadi satu yang biasa sehinggakan pernah saya dengar, kalau tak de pasangan tu.. it's something weird. Kat sini, kita akan akui quote yang mula-mula sekali pasal something yang sepatutnya pelik menjadi biasa dalam masyrakat.
_____________________________________________________________Cuba kita lihat keliling... budaya couple.. makin lama, makin merebak. Seolah-olah ianya tak salah: oh syaitan tengah memainkan peranan kat sini. Menjadi satu yang biasa sehinggakan pernah saya dengar, kalau tak de pasangan tu.. it's something weird. Kat sini, kita akan akui quote yang mula-mula sekali pasal something yang sepatutnya pelik menjadi biasa dalam masyrakat.
'The source of wisdom, as we said before, is a deep-seated faith
and fear of God. Those who fear God, heed His commandments and
proscriptions, become naturally possessed of this superior insight as a
blessing from God. But, though this virtue is easily acquired, very few
are endowed of wisdom. This condition, that God makes known in the
Qu'ran, saying, "Most of them do not use their reason." ( Qur'an,
5:103), arises from the fact that most people do not have the proper
faith, having left no room for the Qu'ran in their lives.'
-Romanticism: Harun Yahya, pg 58-
-Versus: Hlovate, pg 300-
Penyelesaiannya, yakin, percaya dan takut kepada Allah. Or we call it as wisdom.
______________________________________________________
Domino's Effect
1. Solat + Ibadat
2. Hidup bersyariat
3. Aurat
4. Ikhtilat
-Versus: Hlovate, pg 323-
Domino's Effect
1. Solat + Ibadat
2. Hidup bersyariat
3. Aurat
4. Ikhtilat
-Versus: Hlovate, pg 323-
Kesan Domino: Kalau nombor 1 sempurna, maka yang nombor 2-4 akan mengikut. Macam Domino. Susun tegak-tegak semua. Tolak yang 1st, semua akan ikut jatuh.
_________________________________________________________
Uh, hampir semua quotes. Haha.. Em.. untuk penceritaan yang lebih menarik berbentuk cerita, boleh baca Versus.
Untuk yang more towards facts, boleh baca Romanticism: A Weapon of Satan. Yang ni boleh download kat website dia.
p/s1: hujan sekarang. sangat suka bau hujan.
p/s2: moga saya yang menulis akan berusaha praktik apa yang saya tulis. Doakan.
p/s3: saya mengaku saya lebih suka baca something yang berbentuk cerita daripada facts. Nak baca facts boleh. Tapi kebanyakan buku facts akan dilangkau-langkau mencari topic yang rasa nak baca. Uhuh.. Boleh pulak macam tu kan. Bila laa nak berubah. Salute lah orang yang boleh baca facts macam baca novel. Kalau ada yang macam tu yang baca post nie, boleh share sikit apa rahsia. [macam ada je yang baca. haha..]
p/s4: baru tuka layout. So, macam biasa kehilangan link2 kamu. Maka, sangat-sangat dipersilakan untuk tinggal jejak untuk saya link kan balik.
Wassalam.
Untuk yang more towards facts, boleh baca Romanticism: A Weapon of Satan. Yang ni boleh download kat website dia.
p/s1: hujan sekarang. sangat suka bau hujan.
p/s2: moga saya yang menulis akan berusaha praktik apa yang saya tulis. Doakan.
p/s3: saya mengaku saya lebih suka baca something yang berbentuk cerita daripada facts. Nak baca facts boleh. Tapi kebanyakan buku facts akan dilangkau-langkau mencari topic yang rasa nak baca. Uhuh.. Boleh pulak macam tu kan. Bila laa nak berubah. Salute lah orang yang boleh baca facts macam baca novel. Kalau ada yang macam tu yang baca post nie, boleh share sikit apa rahsia. [macam ada je yang baca. haha..]
p/s4: baru tuka layout. So, macam biasa kehilangan link2 kamu. Maka, sangat-sangat dipersilakan untuk tinggal jejak untuk saya link kan balik.
Wassalam.
Tuesday, July 6, 2010
Learning from Experiences
Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha mengasihani..
Banyak benda nak taip sebenarnya. Tapi ada kerja lain yang lebih utama beratur menunggu. Maka, mengupdate blog ini diketepikan. Jom, terus kepada ceritalah.
Perancangan awal untuk cuti sem 2 nie sebenarnya nak ke France dan Spain. Yang utamanya adalah Spain. Tapi disebabkan beberapa masalah dengan flight dari France ke Spain, akhirnya keputusan yang kami (fad dan saya) buat hanyalah ke France sahaja atau France dan negara Europe sekitar yang boleh kami sampai menggunakan train.
Banyak masalah yang berlaku semasa dalam perancangan awal sehingga saya bertindak macam melarikan diri daripada berbincang mengenai percutian sehinggalah tamat final exam sem 2. Nak dijadikan cerita, pada mulanya kad ATM saya yang bakal digunakan untuk tempahan tempat penginapan dan beberapa transport serta tiket secara online. Tapi, tak tahulah sebab apa (rasanya sebab tak baca bismillah kot-senior kata.), saya telah melakukan kecuaian sebanyak dua kali melibatkan jumlah duit yang agak besar.
Pertama, saya silap menulis nombor akaun sendiri ketika mahu memasukkan duit fad dan intan ke dalam akaun saya. Namun, dengan tindakan segera lepas menyedari kesilapan, duit tersebut dapat diselamatkan. Al7amdulillah.
Kedua, saya kehilangan kad ATM saya. Saya tidak pasti sama ada kad tersebut tertinggal di mesin ATM atau jatuh di mana-mana. Dan, kebetulan waktu tu, hari Jumaat. Bank tak buka. Waaa.. naya gak masa tu. calling-calling seniors, semua tak sure nak buat camne sebab semua bank tutup. Akhirnya, saya balik, cari number telefon Jordan Islamic Bank kat internet. Al7amdulillah, jumpa dan saya minta kad saya yang hilang tu diblock. Masalah lain timbul, iaitu terpaksa guna kad orang lain. Intan punya kad jadi mangsa.
Bila dah dua kali buat silap, saya jadi cuak. Sebab agak jarang saya cuai kalau bab-bab duit. Especially duit orang. Saya tak mahu urus dah bahagian kewangan. Biarlah Fad dan Intan uruskan. Dan saya sedar. Waktu ni, saya banyak lari. Rasa tak sedap hati. Tapi, lepas final exam saya mula sangka baik. 'Insyaallah, tak ada apa-apa. Allah nak bagi aku pengalaman macamana nak urus kalau silap number akaun dan hilang kad waktu hari cuti.'
Perancangan awal juga, nak main redah tanpa muraqib. Tapi, seniors kata, kalau tak nak muraqib kena ramai at least 5-6 orang. Masa tu, hanya ada 3 orang. Saya, Fad dan Intan. Nak tak nak kenalah cari muraqib. Pencarian bermula dengan juniors. Tapi ramai yang pergi umrah. Tanya-tanya batch sendiri, Al7amdulillah ada yang nak join trip tu sekali.
Oh trip kali ini, saya ada meletakkan beberapa target. Dan target-target tersebut akan menyimpulkan sama ada trip kali ini lebih baik atau tidak daripada trip-trip sebelum ini.
Al7amdulillah, dalam trip kali ini saya dapat kenal diri saya dan sahabat-sahabat saya dengan lebih dekat. Musafir bukan sesuatu keadaan di mana kita berada dalam keadaan selesa. Dan bila kita bukan dalam keadaan selesa itu bermakna kita sedang diuji. Dan ketika kita diujilah kita dapat kenal bagaimana diri kita dan juga sahabat-sahabat kita sebenarnya. Bila kita dah kenal diri baru dapat perbaiki kelemahan pertingkat kekuatan. Kan?
Dan yang paling penting pengalaman. Pengalaman travel sendiri. Without agent. Serious menarik. Baca peta sendiri. Sesat menyat sendiri. Silap langkah sendiri. Semua sendiri. I mean dalam kumpulan lah. Cuma, bergantung dalam kumpulan tulah nak buat decision macamana. Kalau dah sesat camne. Kalau dah silap beli tiket camne. Kalau tetiba ada dalam ahli kumpulan buat cadangan last minute macamne. Semua-semualah. Sebab itu, sanggup je keluarkan duit untuk berjalan. Tapi still kena pandai berjimatlah kan. Sebab pengalaman itu yang mendidik. Ilmu tanpa pengalaman bak teori tanpa praktikal. Pengalaman itu merupakan ilmu. Tapi ilmu itu tak semestinya pengalaman. Betul tak? Betul3.
Haa.. pastu lagi satu, at least bila dah pergi satu-satu tempat tu, macam baru tahu keadaan sebenar masyarakat lain macamana. Oh paling terkezut kat Amsterdam. Seriously, tak pernah tahu pun yang amsterdam tu bandar yang menghalalkan segala-galanya. Huhu.. Oh, menunjukkan betapa malas nak membaca pasal facts. ^^' Pengajaran: Silalah rajin baca facts instead of fictions. =P
Oklah. macam dah panjang je. Insyaallah, akan ditulis pengalaman travel kali ini. Tapi tak mahu janji. Sebab pengalaman travel ke Mesir pun tak tertulis-tulis lagi. Mungkin cara tulis macam lain kot kalau tulis. Sebab travelmates ada yang tulis. Takut ulang benda sama je nanti. hehe..
p/s 1: minta maaf kalau-kalau tak sempat jugak nak taip untuk pengalaman kali ini. Tapi insyaallah akan diusahakan.
p/s2: tengah baca Denyut Cinta Medik by Dr. Farhan Hadi and Empress Orchid by Anchee Min. Pelik tak tetiba beli buku pasal cerita cina lama-lama? Haha.. suka je sebab dulu-dulu suka sangat tengok cerita cina lama-lama yang lelaki dia shave rambut separuh pastu ada tocang belakang. =P
p/s3: immune + public health + environmental protection or in short EP; subjects have to be completed during this summer sem. Pray for us!
p/s4: berlaku percampuran bahasa dalam entri kali ini. Kalau tak suke... ermm.. apa kesaaahh.. This is my blog. lalala~ ceh.
Banyak benda nak taip sebenarnya. Tapi ada kerja lain yang lebih utama beratur menunggu. Maka, mengupdate blog ini diketepikan. Jom, terus kepada ceritalah.
Perancangan awal untuk cuti sem 2 nie sebenarnya nak ke France dan Spain. Yang utamanya adalah Spain. Tapi disebabkan beberapa masalah dengan flight dari France ke Spain, akhirnya keputusan yang kami (fad dan saya) buat hanyalah ke France sahaja atau France dan negara Europe sekitar yang boleh kami sampai menggunakan train.
Banyak masalah yang berlaku semasa dalam perancangan awal sehingga saya bertindak macam melarikan diri daripada berbincang mengenai percutian sehinggalah tamat final exam sem 2. Nak dijadikan cerita, pada mulanya kad ATM saya yang bakal digunakan untuk tempahan tempat penginapan dan beberapa transport serta tiket secara online. Tapi, tak tahulah sebab apa (rasanya sebab tak baca bismillah kot-senior kata.), saya telah melakukan kecuaian sebanyak dua kali melibatkan jumlah duit yang agak besar.
Pertama, saya silap menulis nombor akaun sendiri ketika mahu memasukkan duit fad dan intan ke dalam akaun saya. Namun, dengan tindakan segera lepas menyedari kesilapan, duit tersebut dapat diselamatkan. Al7amdulillah.
Kedua, saya kehilangan kad ATM saya. Saya tidak pasti sama ada kad tersebut tertinggal di mesin ATM atau jatuh di mana-mana. Dan, kebetulan waktu tu, hari Jumaat. Bank tak buka. Waaa.. naya gak masa tu. calling-calling seniors, semua tak sure nak buat camne sebab semua bank tutup. Akhirnya, saya balik, cari number telefon Jordan Islamic Bank kat internet. Al7amdulillah, jumpa dan saya minta kad saya yang hilang tu diblock. Masalah lain timbul, iaitu terpaksa guna kad orang lain. Intan punya kad jadi mangsa.
Bila dah dua kali buat silap, saya jadi cuak. Sebab agak jarang saya cuai kalau bab-bab duit. Especially duit orang. Saya tak mahu urus dah bahagian kewangan. Biarlah Fad dan Intan uruskan. Dan saya sedar. Waktu ni, saya banyak lari. Rasa tak sedap hati. Tapi, lepas final exam saya mula sangka baik. 'Insyaallah, tak ada apa-apa. Allah nak bagi aku pengalaman macamana nak urus kalau silap number akaun dan hilang kad waktu hari cuti.'
Perancangan awal juga, nak main redah tanpa muraqib. Tapi, seniors kata, kalau tak nak muraqib kena ramai at least 5-6 orang. Masa tu, hanya ada 3 orang. Saya, Fad dan Intan. Nak tak nak kenalah cari muraqib. Pencarian bermula dengan juniors. Tapi ramai yang pergi umrah. Tanya-tanya batch sendiri, Al7amdulillah ada yang nak join trip tu sekali.
Oh trip kali ini, saya ada meletakkan beberapa target. Dan target-target tersebut akan menyimpulkan sama ada trip kali ini lebih baik atau tidak daripada trip-trip sebelum ini.
Al7amdulillah, dalam trip kali ini saya dapat kenal diri saya dan sahabat-sahabat saya dengan lebih dekat. Musafir bukan sesuatu keadaan di mana kita berada dalam keadaan selesa. Dan bila kita bukan dalam keadaan selesa itu bermakna kita sedang diuji. Dan ketika kita diujilah kita dapat kenal bagaimana diri kita dan juga sahabat-sahabat kita sebenarnya. Bila kita dah kenal diri baru dapat perbaiki kelemahan pertingkat kekuatan. Kan?
Dan yang paling penting pengalaman. Pengalaman travel sendiri. Without agent. Serious menarik. Baca peta sendiri. Sesat menyat sendiri. Silap langkah sendiri. Semua sendiri. I mean dalam kumpulan lah. Cuma, bergantung dalam kumpulan tulah nak buat decision macamana. Kalau dah sesat camne. Kalau dah silap beli tiket camne. Kalau tetiba ada dalam ahli kumpulan buat cadangan last minute macamne. Semua-semualah. Sebab itu, sanggup je keluarkan duit untuk berjalan. Tapi still kena pandai berjimatlah kan. Sebab pengalaman itu yang mendidik. Ilmu tanpa pengalaman bak teori tanpa praktikal. Pengalaman itu merupakan ilmu. Tapi ilmu itu tak semestinya pengalaman. Betul tak? Betul3.
Haa.. pastu lagi satu, at least bila dah pergi satu-satu tempat tu, macam baru tahu keadaan sebenar masyarakat lain macamana. Oh paling terkezut kat Amsterdam. Seriously, tak pernah tahu pun yang amsterdam tu bandar yang menghalalkan segala-galanya. Huhu.. Oh, menunjukkan betapa malas nak membaca pasal facts. ^^' Pengajaran: Silalah rajin baca facts instead of fictions. =P
Oklah. macam dah panjang je. Insyaallah, akan ditulis pengalaman travel kali ini. Tapi tak mahu janji. Sebab pengalaman travel ke Mesir pun tak tertulis-tulis lagi. Mungkin cara tulis macam lain kot kalau tulis. Sebab travelmates ada yang tulis. Takut ulang benda sama je nanti. hehe..
p/s 1: minta maaf kalau-kalau tak sempat jugak nak taip untuk pengalaman kali ini. Tapi insyaallah akan diusahakan.
p/s2: tengah baca Denyut Cinta Medik by Dr. Farhan Hadi and Empress Orchid by Anchee Min. Pelik tak tetiba beli buku pasal cerita cina lama-lama? Haha.. suka je sebab dulu-dulu suka sangat tengok cerita cina lama-lama yang lelaki dia shave rambut separuh pastu ada tocang belakang. =P
p/s3: immune + public health + environmental protection or in short EP; subjects have to be completed during this summer sem. Pray for us!
p/s4: berlaku percampuran bahasa dalam entri kali ini. Kalau tak suke... ermm.. apa kesaaahh.. This is my blog. lalala~ ceh.
Monday, May 10, 2010
Hati: Akal, Aku Ikhlas Tak?
Assalamu3aleykum wbt.
Post kali ini, jom kitadengar baca dialog antara akal dan hati tentang ikhlas~
Hati: Akal, akal.. kau rasa aku ni ikhlas ke buat kerja-kerja semua ni?
Akal: Kerja apa yang kau dah buat?
Hati: Macam-macamlah. Contoh macam belajar.. kerja-kerja persatuan.. bagi tazkirah.. sedekah.. tolong atau belanja kawan.. kemas rumah..muraqib akhawat haa.. macam-macam lah.
Akal: Eh, bukan aku pun ada sekali ke kalau kau buat kerja-kerja tu?
Hati: Yelaa.. for sure lah kan kau ada sekali. Kau dan aku kan selalu bersama. Itu yang aku tanya kau pasal aku ni buat kerja ikhlas tak..
Akal: Oh, mana lah aku nak tau. Kau rasa macam mana?
Hati: Entahlah. Aku risau juga kalau aku buat kerja-kerja ni tak ikhlas pun. paksa rela je. Tu yang aku tanya kau ni.
Akal: Hurmm.. Cuba kau cek balik. Masa kau buat kerja-kerja tu.. kau ada rasa kecewa tak kalau kerja kau tu tak dapat ucapan terima kasih? Ataupun, ada tak kau rasa down yg melampau kalau kerja-kerja kau tu tak berjalan macam kau nak?
Hati: Erk.. Kau ni.. Buat aku tersedaklah akal.
Akal: Eh, aku tanya je... Dah kau nak tau kau ikhlas ke tak kan..
Hati: Hurmm..
Akal: Lepas tu, ada tak masa kau buat kerja tu dalam masa yang sama, kau harapkan populariti? Memanglah populariti tu akan datang kalau kau buat banyak kerja-kerja baik. Tapi katalah populariti tu tak datang pun, kau rasa down tak?
Hati: *senyap* (Zupppp..!! tercalar ok..)
Akal: Lepas tu kan hati, kau pernah tak rasa bangga dengan amal-amal besar kau?
Hati: Amal-amal besar?
Akal: Yup. Contoh macam bagi sedekah JD50.. Baca Qur'an sebulan khatam..
Hati: Oh.. Ermm.. *sengih*
Akal: Kau mesti tahu kan even amal tu nampak kecil kat mata manusia, dia boleh jadi sangat besar kat pandangan Allah kalau IKHLAS. Dan amal yang kau nampak hebat, boleh jadi nothing pon kat pandangan Allah tanpa IKHLAS tu.
Hati: Huhu..
Akal: Kau ok ke ni aku macam berceramah lak kat kau.
Hati: Oh. Aku yang tanya kan. Teruskan akal. Aku nak muhasabah.
Akal: And then, bila kau buat kerja tu.. kau suka kecoh-kecoh kat orang tak? Contoh, bila kau tolong kawan kau.. pastu dia tak balas balik pun pertolongan kau tu.. ada tak kau ungkit-ungkit.. cerita kat orang lain yang kau dah tolong kawan kau tu macam-macam?
Hati: Huhu.. Macam... Ada...
Akal: Huhu.. Aku faham je. Susahkan nak jadi ikhlas ni...
Hati: Ada lagi ke soalan cepumas kau kat aku akal?
Akal: Hehe.. Ada. Last-last. Haa.. Ada tak masa.. bila kau pegang jawatan je kau akan buat kerja bersungguh. Kalau kau tak de jawatan apa-apa, kau tak mahu buat kerja tu?
Hati: Erk.. Akal.. Tu.. Bukan nama rasa tanggungjawab ke? Yelah, kalau pegang jawatan kan memang kena buat sungguh-sungguh. Amanah kan. Kalau tak pegang, kira tak pelah kan? Hehe.. Boleh ke macam tu?
Akal: Ermm.. Kalau masa tu.. kau tak pegang pun jawatan. Tapi ada orang minta tolong kau buat kerja sikit. Kau akan tolong dengan bersungguh tak?
Hati: Erk.. Maybe tak sesungguh masa aku pegang jawatan tu lah.
Akal: Haa.. Kau fikirlah sendiri yang sebenarnya, kau ikhlas ke tak.
Hati: Uh... (muhasabah)
Antara ciri-ciri ikhlas menurut ibnu athaillah ialah:-
1. tidak mudah berasa kecewa. (walaupun perencanaan tidak seperti yang dirancang atau tidak mendapat penghargaan)
2. tidak mengharapkan pujian atau populariti
3. tidak membezakan amal besar dan amal kecil
4. membuat amal kebaikan secara rahsia
5. melakukan sesuatu sama ada ketika diberi jawatan atau tidak
p/s1: Jom cek balik hati kita memenuhi tak ciri-ciri ikhlas.
p/s2: Peringatan ini semestinya untuk tangan yang menaip dulu baru kepada mata yang membaca.
p/s3: Moga kita semua tetap thabat dan ikhlas di jalannya. I.Allah~
Wassalam.
Post kali ini, jom kita
Hati: Akal, akal.. kau rasa aku ni ikhlas ke buat kerja-kerja semua ni?
Akal: Kerja apa yang kau dah buat?
Hati: Macam-macamlah. Contoh macam belajar.. kerja-kerja persatuan.. bagi tazkirah.. sedekah.. tolong atau belanja kawan.. kemas rumah..
Akal: Eh, bukan aku pun ada sekali ke kalau kau buat kerja-kerja tu?
Hati: Yelaa.. for sure lah kan kau ada sekali. Kau dan aku kan selalu bersama. Itu yang aku tanya kau pasal aku ni buat kerja ikhlas tak..
Akal: Oh, mana lah aku nak tau. Kau rasa macam mana?
Hati: Entahlah. Aku risau juga kalau aku buat kerja-kerja ni tak ikhlas pun. paksa rela je. Tu yang aku tanya kau ni.
Akal: Hurmm.. Cuba kau cek balik. Masa kau buat kerja-kerja tu.. kau ada rasa kecewa tak kalau kerja kau tu tak dapat ucapan terima kasih? Ataupun, ada tak kau rasa down yg melampau kalau kerja-kerja kau tu tak berjalan macam kau nak?
Hati: Erk.. Kau ni.. Buat aku tersedaklah akal.
Akal: Eh, aku tanya je... Dah kau nak tau kau ikhlas ke tak kan..
Hati: Hurmm..
Akal: Lepas tu, ada tak masa kau buat kerja tu dalam masa yang sama, kau harapkan populariti? Memanglah populariti tu akan datang kalau kau buat banyak kerja-kerja baik. Tapi katalah populariti tu tak datang pun, kau rasa down tak?
Hati: *senyap* (Zupppp..!! tercalar ok..)
Akal: Lepas tu kan hati, kau pernah tak rasa bangga dengan amal-amal besar kau?
Hati: Amal-amal besar?
Akal: Yup. Contoh macam bagi sedekah JD50.. Baca Qur'an sebulan khatam..
Hati: Oh.. Ermm.. *sengih*
Akal: Kau mesti tahu kan even amal tu nampak kecil kat mata manusia, dia boleh jadi sangat besar kat pandangan Allah kalau IKHLAS. Dan amal yang kau nampak hebat, boleh jadi nothing pon kat pandangan Allah tanpa IKHLAS tu.
Hati: Huhu..
Akal: Kau ok ke ni aku macam berceramah lak kat kau.
Hati: Oh. Aku yang tanya kan. Teruskan akal. Aku nak muhasabah.
Akal: And then, bila kau buat kerja tu.. kau suka kecoh-kecoh kat orang tak? Contoh, bila kau tolong kawan kau.. pastu dia tak balas balik pun pertolongan kau tu.. ada tak kau ungkit-ungkit.. cerita kat orang lain yang kau dah tolong kawan kau tu macam-macam?
Hati: Huhu.. Macam... Ada...
Akal: Huhu.. Aku faham je. Susahkan nak jadi ikhlas ni...
Hati: Ada lagi ke soalan cepumas kau kat aku akal?
Akal: Hehe.. Ada. Last-last. Haa.. Ada tak masa.. bila kau pegang jawatan je kau akan buat kerja bersungguh. Kalau kau tak de jawatan apa-apa, kau tak mahu buat kerja tu?
Hati: Erk.. Akal.. Tu.. Bukan nama rasa tanggungjawab ke? Yelah, kalau pegang jawatan kan memang kena buat sungguh-sungguh. Amanah kan. Kalau tak pegang, kira tak pelah kan? Hehe.. Boleh ke macam tu?
Akal: Ermm.. Kalau masa tu.. kau tak pegang pun jawatan. Tapi ada orang minta tolong kau buat kerja sikit. Kau akan tolong dengan bersungguh tak?
Hati: Erk.. Maybe tak sesungguh masa aku pegang jawatan tu lah.
Akal: Haa.. Kau fikirlah sendiri yang sebenarnya, kau ikhlas ke tak.
Hati: Uh... (muhasabah)
Antara ciri-ciri ikhlas menurut ibnu athaillah ialah:-
1. tidak mudah berasa kecewa. (walaupun perencanaan tidak seperti yang dirancang atau tidak mendapat penghargaan)
2. tidak mengharapkan pujian atau populariti
3. tidak membezakan amal besar dan amal kecil
4. membuat amal kebaikan secara rahsia
5. melakukan sesuatu sama ada ketika diberi jawatan atau tidak
p/s1: Jom cek balik hati kita memenuhi tak ciri-ciri ikhlas.
p/s2: Peringatan ini semestinya untuk tangan yang menaip dulu baru kepada mata yang membaca.
p/s3: Moga kita semua tetap thabat dan ikhlas di jalannya. I.Allah~
Wassalam.